Friday, August 31, 2007

SHIBORI for dummies....

Eksperiment med mohairgarn af den fæleste kvalitet fra Rema 1000 til 16 kroner for et nøgle med en ufattelig løbelængde og indbygget sølv, som kan fange diskolysets skær......


Strikke, strikke, strikke.....80 masker og 600 pinde glat....
Hækle pandekager i begge ender (13 lm, 12 stm i 10. lm, saml 1. og 12. lm og hækl lm tilbage)...

Bind småpenge, metalknapper, glaskugler og lignende i tørklædet med elastikker( filter ikke).
Bind på indtil du er løbet tør for penge (det er utroligt hvad man kan finde af småpenge i skuffer og krukker)....



Vask i maskinen ved 40 grader, gerne med håndklæder, så tørklædet kan få nogle smæk :-)


Færdigt Shibori tørklæde med pandekager og dutter.....

Faldgruber:
  • Mit garnvalg var for dumt....det filtede ikke så godt, da der ikke var nok uld i. Mange af mønterne rev garnet i stykker, da garnet var for tyndt. Næste forsøg bliver med uldgarn.
  • Måske skal man vaske sit tørklæde 2 gange for at få den ønskede effekt.
  • Tørklædet kryber mellem 30 og 50 procent, husk at tage højde for det.
  • Man må gerne strikke tørklædet lidt løst, så man ikke får et for "stiv" tørklæde.
  • Pas på din vaskemaskine, mønterne kan falde ud og glaskuglerne kan gå i stykker.

God fornøjelse, det er sjovt.

Mit tørklæde bliver sikkert tilsat nogle nye dutter, ved at brodere nogle prikker ovenpå dutterne i noget grå uldgarn og så vaske det en gang til.

9 comments:

Anne said...

Det er godt med sådan en gang Clevin om mønt-filtning :-)

Du må på den igen med ren uld, for et Shibori, det skal man vel eje dette efterår...

Pandekagerne i enderne er også en ganske god idé, hmmmm, skal jeg mon ha' både flagrende kid-mohair OG pandekager?

Anonymous said...

Heisann. Nå kom jeg nettopp fra Garn & Gastronomi (som har byttet til: hverken fugl eller fisk) der hun har laget et slik tørklede, men hun brukte glassperler til å tove "duttene" med. Gå inn til henne og se hvordan.....

Karen S, Lykkefanten said...

Det er da rigtig sejt... og lærepengene (hi hi) har man jo så betalt til næste gang

Kh Karen S

Mette H. said...

Hej det ser da godt ud med de dersens pandekager. Jeg er igang med den indledende strikning og GAAAAB der er langt igen. Men et Shibori må man da eje. God ide med at brodere på dutterne, det bliver spændende at se. Jeg har tænkt mig at sjatfarve mit inden filtning, netop for at få forskellige farver dutter.

Sifka said...

Jeg kan godt li det med pandekager, det var en god ide. Fint arbejde, du er en ren stikkedjävel:)

Anonymous said...

Stilig tørklede!

Mariann said...

Det ser da fint ud som det hænger der, måske jeg også skulle prøve ?
Problemet med at suse rundt her på alle strikkesiderne, er at der er alt for meget flot og spændende, som jeg er syg for at lave.
Mvh.
Mariann

Anonymous said...

Hos Liselotte (Slagt en hellig ko) er det også laget et slikt tørklede. Ville bare lige si ifra....

Annette said...

Det er et virklig flot tørklæde...og god beskrivelse - især af faldgruberne, det er jo dem der giver lærepenge...
kh
annette