Sunday, June 10, 2007

Byttehullet

Da jeg ankom til Silkeborg Museum i går, kom jeg lige i tanker om noget..........................Byttehullet!!!!!
Dette hul i muren ved indkørslen til vores museum...
En gang for mange år siden, kom der to lyshårede piger med fletninger og røde kinder forbi. De var med deres forældre på tur fra havnen og de havde plaget meget om is og slik og faktisk været ret uartige!!!
Da vi kom forbi hullet, spurgte de to slemme piger, hvad de var til, hvortil deres (Pædagog)mor svarede: "Det er der, man bytter slemme børn". "Man putter dem igennem hullet og så bliver man forvandlet til en ny og sød pige"!! STILHED
Meget er børn blevet truet med igennem tidernes morgen ( jeg selv blev truet med jetjageren eller doktoren), hvis man var for slem og set i bakspejlet var det nok ikke så smart at bilde pigerne ind, at man kunne blive byttet, men man kan jo komme til, af ren og skær nu-har-jeg-lige-fået-nok, at bilde dem noget ind.
Mine piger var rigtig søde resten af dagen og vi har ofte grinet og lavet sjov, når vi senere kom forbi, men Frederikke har fortalt, at hun i mange år troede på byttehullet:-)
Byttehullet er nu er legende i familien og flere uartige børn har hørt historien, dog ikke som en trussel!

No comments: