Thursday, July 23, 2009

Du danske sommer, jeg elsker dig......

Sådan en uge på Draget giver ro i sjælen. Vi har undgået al regnen og kun set sol og badevejr. I morges var det dog slut, så bilen blev pakket i hast og ungerne smidt på bagsædet i nattøj og med morgenhår.
Vel hjemme igen, kan vi se græsset har fået sin grønne farve igen, ærteblomsterne er sprunget ud og dufter af sommer. Parasollen er hejst og havemøblerne sat ud igen....vi er klar.......klar på mere solskin, måske det bliver i weekenden :O)

Strikketøjet har gode betingelser, når man sådan er hjemmefra. Så gode betingelser, at man kommer til at strikke alt for lange ærmer. Mindst 10 cm for lange. Jeg prøver lige en tur i tumbleren, ellers må jeg jo til at pille op, hvilket ikke er noget, som huer mig.
Egentlig er der helt andre ærmer på den oprindelige opskrift, men jeg har jo en tendens til lige at skulle ændre hist og pist, når jeg strikker efter opskrift og når jeg nu i forvejen skulle omregne til flere masker, da denne her kun er strikket med een tråd og tyndere pinde, så kunne jeg lige så godt lave lidt om.
Jeg har dog set en ualmindelig flot udgave af modellen, strikket helt efter opskriften og da må jeg sige, at jeg blev nødt til at starte på en mere, for den var bare for lækker :O)
Ærmerne er strikket færdige og der er sat igang med glatstrik.


Når man er på Draget, så er der en vis konkurrence om, hvem der finder flest hulsten. Pigernes mormor fører med flere "hundrede" kilo. Hun har samlet så mange, at sommerhuset snart begynder at synke. Vi har truet med at melde hende til strandfogeden, men hun griner bare og vender rumpen i vejret, hver gang hun kommer ned til stranden. Vi har nu døbt hendes sommerhus "The hole-in Stones" og opgivet at slå hendes rekord.
Hulstenene hænger hun på snor i træerne, under udhænget på huset, i nøglerne, om køkkenrullen, så den ikke blæser væk. Hun sætter dem på metalspyd i jorden eller hænger dem på drivtømmer til pynt. Der er mange muligheder :O)
Jeg har bare hængt et par stykker på terassen her hjemme og så bliver der truet med, at de bliver skåret ned i nattens løb.........bare rolig, jeg har sgu ikke tænkt mig at slæbe hele havet med hjem :O)

16 comments:

Sifka said...

Den er da blevet flot, også selvom ærmerne er blevet for lange. Jeg har lang vej igen på min, for jeg strikker jo ikke med samme fart som de jyske kvinder;)

Dejligt at i har hygget jer:)

HANNE said...

Hej Sifka
Håber du nyder at være hjemme i eget køkken igen. Jeg har set du er i gang med dine smukke grønne farver. Jeg havde jo et forspring med min, så mon ikke du sagtens kan følge med, den er jo sjov at strikke :O)

Merete said...

Din trøje er skøn at se på, sikke en farve.
Merete

Liselotte said...

Årh mand, som den trøje endte smukt. Akkurat som jeg vidste, at den ville, Hanne. Du er så dygtig.

Jeg er fast besluttet på, at også jeg MÅ have en Saffran-farvet. Basta. Jeg er tosset ;-)

Anonymous said...

Hulsten har også været samleobjekt her hos os.. alle går og ser efter disse sten :-)
Flot strik du har fået af pindene :-)

Kate said...

Altså... hvordan bærer mormor sig ad med at finde alle de hul sten. Jeg leder og leder (på stranden, forstås) og finder aldrig en eneste ;o) Hun må have et godt øje eller to.
Flot strik jakke - den er bare så raffi'

Knitgirl said...

Det var en nydelig genser!!!

Laila: said...

Hvis du ikke lige selv havde sagt det, ville der ikke være et øje der ville have set de lange ærmer..

Men smukt som alt hvad du laver!

Anne said...

Velkommen hjem til Skægkær, Torben havde spottet bilerne i indkørslen og sagde tørt, at i jo nok ikke var cyklet derop. Noller er han...

Trøjen er smuk smuk, den kommer du til at bruge en hel masse, med eller uden for lange ærmer ;-)

HANNE said...

Tak Merete :O)
Liselotte, farven er rigtig god til en hvid kjole -og tak for din gæstfrihed og dit gode selskab i sidste uge :)
Anne, jeg hører også til dem med rumpen i vejret ved stranden ;)
Kate, måske er der bare mange hulsten ved Limfjorden, for jeg har heller ikke fundet ret mange ved andre strande...
Knitgirl, tak og velkommen her forbi.
Laila, det er lige før, det er en spændetrøje...og det kan vi jo ikke have :O)
Anne, jeg er i tvivl om Tommy egentlig har lært at cykle...han startede vist med knallert allerede i 3. klasse :O)

Gitte said...

Hvor er det ærgeligt med ærmerne. MEN - det kan jo ikke ses på billedet, hvor den bare ser så smuk og flot ud!!!!

Uha - hvor får jeg lyst.......

Knitgirl said...

Hei jeg er på jakt etter din verson av Uglegenseren for jenter. Kan du fortelle meg hvor jeg får kjøpt den?

Hanne said...

Smuk smuk strik.
Det er altså vildt overskudsagtigt at strikke for lange ærmer. Jeg plejer at ende med 3/4 ærmer:)
Vi fortsætter "hole in stone" jagten.
Der vil ikke være mange hulsten tilbage i Vestervig efter denne uge.

Anonymous said...

Hold da op, hvor er det dog en smuk trøje. Jeg er vild med farven, mønsteret... ja med det hele. Skøn skøn skøn ;)

Det lyder også til at I har haft en dejlig ferie. Godt, for I har selvfølgelig fortjent det.
KH Karen

Charlotte Illum Larsen said...

Nu har jeg snart været hele bunken igennem 2 gange - jeg burde ha den opskrift - jeg er sikker på at jeg har set den... for dælen jeg må igang med bunken en gang til... hilsner fra Ærø

Maret said...

Det skal sies: fargen er nydelig, mønsteret er nydeligt...
Og ermene, kjenner du ingen med ekstra lange ermer...

Ha en fin dag.